Nederland staat bekend om haar verschillende soorten treinen. Op de spoorwegen rijden maar liefst zes verschillende treinen van de Nederlandse Spoorwegen!
1. De nieuwe intercity: de nieuwe intercity is een moderne versie van de dubbeldekse stoptreinen. De trein is voorzien van comfortabele stoelen en banken. Tevens zijn deze treinen uitgerust met wifi en een modern informatiesysteem waardoor de reiziger op de hoogte wordt gehouden van de reis. Er is zowel een eerste als een tweede klasse. De eerste klasse beschikt over net iets meer luxe dan de tweede klasse: er zijn voetensteuntjes, stopcontacten en stoelen met nog meer comfort.
2. Intercity ICR: de intercity ICR is een enkeldekse intercity en is begin jaren ’80 geïntroduceerd op de spoorwegen. De eerste en tweede klas zijn gescheiden door verschillende kleuren: de eerste klas heeft rode stoelen en de tweede klas blauwe. De trein is gedecoreerd door Warffenius, een kunstenaar. Door de hele trein zijn verschillende kunstwerken en gedichten te zien.
3. Intercity ICM: de intercity ICM staat beter bekend onder de naam “koploper”, te herkennen aan de grote “kop” aan de voorkant van de trein. Ook deze trein is begin jaren ’00 gemoderniseerd en beschikt over draadloos internet en reisinformatie. 30% van de eerste en de tweede klassen zijn stiltezones, waar men echt stil moet zijn. Ook in deze trein zijn verschillende kunstwerken en poëzie te vinden.
4. Intercity VIRM: de intercity VIRM is een dubbeldekker verdeeld over vier reeksen. De VIRM IV is de nieuwste uit deze serie. Deze trein bestaat sinds 2008/2009 en hebben in vergelijking met de vorige bredere trappen en nieuwe bekleding. Er is nog geen internet in deze trein. Ook beeldschermen met reisinformatie ontbreken nog in dit toestel.
5. Sprinter SGM: de sprinter SGM is eind jaren ’70 ontworpen, maar begin jaren ’00 volledig vernieuwd. De trein is modern ingericht: er is een volledige “doorkijk” in de gehele trein, er is gebruik gemaakt van lichte kleuren zoals wit en blauw, er zijn toiletten aanwezig plus er is reisinformatie op beeldschermen aan boord.
6. Sprinter SLT: de sprinter SLT is de allernieuwste sprinter. Deze trein is sinds februari 2009 in gebruik en is ingezet ter vervanging van de ouderwetse stoptrein met de platte neus (die overigens nog steeds in gebruik is). Deze trein heeft een nog betere doorkijk door de hele trein, omdat de hele binnenkant is uitgerust met glazen wanden. Deze sprinter heeft een metro-achtig uiterlijk, de entree is gelijk aan het perron.

Het ontwerp van treinen verandert eigenlijk continu. De NS is altijd bezig met veranderingen en verbeteringen wat betreft treintoestellen.